Sommige kinderen hebben het helemaal in zich, en natuurlijke flow in spelen en lijkt het altijd vanzelf te gaan. Maar er zijn ook kinderen die wat meer moeite hebben om tot spel te komen of het lukt ze helemaal niet. Dit kan ook nog eens per leeftijd verschillen. De spelontwikkeling van een kindje begint al bij het baby zijn. Nou speelt een baby natuurlijk heel anders dan een kind van 2, 4 of 6 jaar of ouder.
Wat nou als je ervaart dat je kindje niet kan spelen. En dan doel ik ook echt op niet spelen. Je kindje zit of ligt vooral en doet niks of het wil continue aandacht en nabijheid. Aandacht en nabijheid is natuurlijk heel belangrijk, sowieso het eerste jaar en daar mag je ook zeker aan toegeven. Maar het is ook belangrijk dat je kindje in fysieke vrijheid leert bewegen. Je kan dan zeker in het begin bij je kindje op de grond blijven, terwijl je het spel begeleid. Dit geldt overigens ook als je kindje wat ouder is.
De leeftijd speelt een grote rol bij hoe je dot ervaart. Er zijn nou eenmaal baby’s die tot een maand of 6 weinig doen. Vaak zie je bij deze kinderen dar ze daarna een sprint maken in hun ontwikkeling. En sommige doen het alsnog wat langzamer aan, en dat is helemaal prima. Vaak zijn deze kinderen dan druk met het ontwikkelen van een ander gebied in hun lijf, vaak is de cognitieve ontwikkeling. Belangrijk is dat je wel spel blijft aanbieden. Passend bij de leeftijd. En baby van een maand of 7 heeft nog niks aan bouwen met blokken. Wees dus bewust van welk speelgoed geschrikt is voor welke leeftijd.
Bij wat oudere kinderen (vanaf ong. 2 jaar) kan je inspelen op de interesses die ze tonen. En bied daar het speelgoed bij aan of een spelsituatie. Je hebt ook kinderen die vooral heel veel willen klimmen, op stoelen, tafels, de bank en andere spullen in huis die hier niet zo geschrikt voor zijn. Of ze trekken allen kastjes open. Dit is niet altijd even wenselijk of veilig. Je kan natuurlijk alles wegzetten of blokkeren, of er een slot opzetten, maar dat is ook niet altijd de juiste manier. Let wel, bij kastjes waarin echt gevaarlijke spullen zitten zoals kastjes met schoonmaak spullen of scherp bestek etc. wel altijd een slotje op. Want ze mogen ook leren dat zie niet overal aan mogen zitten of op klimmen. Wat je hier wel kan doen is goed kijken wat nou de werkelijke behoefte is en hierop in spelen. Creëer een situatie waarop ze wel mogen klimmen of bied speelgoed aan wat je open en dicht kan doen, denk hierbij aan bakjes met deksel of een houten poppenhuis met deurtjes.
Er zijn dus kinderen die echt moeten leren spelen. En wij kunnen ze daarbij ondersteunen. Wil je weten hoe ik jullie hierin kan begeleiden? Vraag dan via het contactformulier gratis en vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan.
Reactie plaatsen
Reacties